17 november 2019: Requiem Duruflé

Op zondag 17 november werd in de Hartebrugkerk in Leiden het beroemde Requiem van Maurice Duruflé uitgevoerd. Onder leiding van Monique Schendelaar kon men de uitvoering horen voor koor, orgel en cello. Organist was Chris de Graaf, cellist was Paul Janse. Mezzosopraan Marie Anne Jacobs nam de solo in Pie Jesu voor haar rekening. Capella Vocale completeerde het concert met twee motetten van Johann Sebastian Bach: Komm, Jesu, komm en Lobet den Herrn.

Het Requiem is Duruflé’s grootste en bekendste werk. Een testament van geloof, troost en rust. Daarmee trad hij in de voetsporen van Gabriel Fauré. Diens requiem uit 1893 vormde een onmiskenbare inspiratiebron. Duruflé baseerde zich op de oude, eenstemmige gregoriaanse gezangen maar vervlocht deze met moderne harmonieën. Bijzonder is de rol van het orgel. Dit heeft niet de traditionele  begeleidende rol, maar het eist zijn eigen partij op naast het koor. Chris de Graaf bespeelde hiervoor het fraaie Maarschalkerweerdorgel uit 1877.

19 mei 2019: O, let me live

“O, let me live” - het klinkt wellicht als een noodkreet vanuit het Verenigd Koninkrijk in tijden van Brexit, maar het is een verzuchting van alle tijden, in dit geval ontleend aan een werk van Thomas Tomkins (1572).  Capella Vocale belichtte dit thema in Engelse koormuziek uit verschillende tijdsperioden. Dit leverde een gevarieerd concert op met werken van oude componisten als William Byrd en Henry Purcell tot hedendaagse grootheden als John Rutter en John Taverner.  Medewerking werd verleend door mezzo sopraan Emma Brown.

4 november 2018: Ay, Amor!

Met de titel Ay, Amor! slaat Capella een heel andere muzikale richting in. De profane muziek overheerst, in tegenstelling tot het passieconcert van voorjaar 2018, dat louter religieuze muziek omvatte. Vooral het stuk Ay, Amor!  Van Castelnuovo-Tedesco doet een beroep op kwaliteiten van de zangers die meestal in Capella onderbelicht blijven: theatraal uithalen en muzikaal verleiden. Joost Klein Haneveld begeleidde ons op zijn gitaar en bracht de sfeer van het stuk duidelijk aan ons over. Met dergelijke muziek is er maar één weg: je moet er overtuigend voor gaan.  En dat deden we dan ook. Na afloop zeiden bezoekers dat ze Capella nog nooit zo hadden gehoord. Een compliment!

Masterclass met Peter Dijkstra in Delft

Een van de meest bijzondere gebeurtenissen van 2018 voor Capella was de masterclass in Delft op 10 oktober. De Koorschool Delft organiseerde een tweetal masterclasses voor koren met Peter Dijkstra als dirigent. Daar had Capella wel oren naar.  Om mee te dingen naar een van de twee masterclasses moesten we een geluidsfragment en een stukje video opsturen, alsmede een overzicht van uitgevoerde muziek van de afgelopen twee jaren. Er dongen zes koren mee waarvan twee konden worden gekozen. Capella kreeg de masterclass van de woensdagavond. Het was een spannende gebeurtenis voor koor èn dirigent en we waren allemaal heel geconcentreerd. Peter Dijkstra stelde ons op ons gemak, en wist het beste uit ons te halen. Vooral het stuk ‘Sleep’  van Whitacre onderging een soort transformatie.  Na afloop was iedereen het erover eens: dit was geweldig om te doen.

17 maart 2018: Unter deinem Schirmen

Zondag 17 maart 2018 zong Capella Vocale in de Vredeskerk een Passieconcert, begeleid door Tineke Molenaar, cello, en Wim Loef, orgel. Centraal stond het Bach-motet Jesu meine Freude waarin bevrijding uit dood en lijden dramatisch wordt verklankt. Werken van Allegri. Miserere mei, Deus Purcell en Kuhnau completeerden het optreden. Een week later konden we het concert herhalen in de Agathakerk in Lisse.